מאת: קרין פלג נוימן, מנהלת מחלקת הספורט בעיריית חריש

פעילות גופנית אצל ילדים אינה משחק בלבד ויש לה חשיבות רבה לא רק בהתפתחות הגופנית, אלא גם בהתפתחות הנפשית, ההתפתחות הקוגניטיבית וההשתלבות החברתית התקינה של הילד. בשנים האחרונות קיימת ירידה חדה בכמות הפעילות הגופנית שמבצעים רוב הילדים והמתבגרים.

נתונים מדאיגים ממדינות מערביות מדגימים שכרבע מהילדים מבצעים פחות מ-20 דקות פעילות גופנית אינטנסיבית בשבוע, הרבה פחות מההמלצות המקובלות. על אף שהבעיה בולטת בחומרתה בגיל ההתבגרות, הרי ששורשיה נעוצים בילדות המוקדמת וכבר בגיל הגן ילדים כיום מבצעים פחות פעילות גופנית מבעבר.

הירידה בפעילות הגופנית אצל ילדים מובילה לעלייה חדה בשכיחות מחלות שהיו בעבר נחלתה של האוכלוסייה המבוגרת בלבד, כדוגמת: השמנת יתר, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ועוד.

מנתונים אלו אין ספק שיש להתחיל בשינוי הרגלי חיים כבר מגיל צעיר. יש להקדיש תשומת לב להיעדר פעילות גופנית והשלכותיה, ולהשקיע משאבים רבים בחינוך להגברת הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה כבר בגיל הילדות המוקדמת.

מדוע חשוב לילדים לעסוק בפעילות גופנית?

בראש ובראשונה השתתפות בפעילות גופנית יכולה למנוע התפתחות מחלות, אך לא פחות חשוב - פעילות גופנית סדירה גורמת להנאה, תורמת לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי, עשויה ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולסייע בהקניית ערכי משמעת ומחויבות.
כמו כן, פעילות גופנית תורמת לשיפור ההרגשה הכללית, מפחיתה מחשבות שליליות ומתחים נפשיים.

פעילות גופנית כמענה לשיפור הישגים לימודיים

מחקרים רבים מדגימים קשר ישיר בין מידת ההישגים האקדמיים לבין מידת הפעילות הגופנית והכושר הגופני.
איך עושים זאת? לרוב מומלץ לבצע 60 דקות או יותר של פעילות גופנית בינונית – מאומצת ביממה. חשוב לזכור שמדובר בזמן מצטבר של פעילות גופנית הכולל פעילות בשיעורי חינוך גופני, בהפסקות, פעילות בחוגים, פעילות משפחתית ועוד. ילדים אשר אינם מורגלים לבצע פעילות גופנית יעשו זאת בהדרגה עד הגעתם לכמות הפעילות המומלצת.
במקביל לעלייה בפעילות גופנית, חשוב לנסות ולהגביל את השעות בהן הילד צופה בטלוויזיה, משחק במחשב, או בגיל מבוגר יותר משוחח בטלפון. כיום ההמלצה היא לצמצם את כל אלה לכדי מקסימום שעתיים ביום.

פעילות גופנית אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז נתונים בהרבה מקרים למצבי רוח משתנים. פעילות גופנית אצלם קשורה בשחרור הורמונים שגורמים לתחושות רגיעה ומשפרים את מצב הרוח. מחקרים רבים הראו שפעילות גופנית קבועה שיפרה באופן משמעותי את התנהגותם של ילדים שסבלו מ- ADHD בגילי 5-12.

לסיכום

חינוך הילדים והנוער מוקדם ככל האפשר לאורח חיים בריא ובטוח, לתזונה נכונה ולפעילות גופנית עשוי להופכם למבוגרים פעילים יותר גופנית, ולהעניק לילדינו חיים בריאים יותר. עשייה ועידוד של פעילות גופנית יחד עם המשפחה תתרום לגיבוש בין בני המשפחה, תעודד המשכיות ותיצור אווירה נעימה בבית.