הליכי תכנון הרכבת לחריש

המשרד להגנת הסביבה תומך בחלופה הכוללת תחנת רכבת בכניסה לעיר (סמוך לקניון), ולמעשה תומך בחלופה שהעירייה דורשת לקדם

הליכי תכנון הרכבת לחריש: המשרד להגנת הסביבה תומך בחלופה הכוללת תחנת רכבת בכניסה לעיר (סמוך לקניון), ולמעשה תומך בחלופה שהעירייה דורשת לקדם (חלופה 4.1).

פרויקט מסילת הרכבת המזרחית נועד לחבר בין צפון הארץ ודרומה דרך שפלת החוף מבלי לעבור דרך גוש דן. מהמסילה המזרחית תצא בעתיד מסילה שתתחבר למסילת העמק ותחלוף בקרבת חריש (מסילת מנשה). עיריית חריש פועלת רבות זה מספר שנים על מנת שהרכבת תעבור דרך חריש, והצליחה להשפיע על ההחלטות בנושא. לפני כשנה אושרה בישיבת המועצה הארצית שבמנהל התכנון בחינת חלופה חדשה שכוללת תחנת רכבת בכניסה לחריש.

המשרד להגנת הסביבה בדק את ההשפעה על הסביבה של מספר חלופות אפשריות לתוואי מסילת הרכבת. בחוות דעת לתסקיר שהגיש למנהל התכנון המליץ המשרד לקדם את החלופה שבה תומכת העירייה (חלופה 4.1). על פי חלופה זו, מהתחנה שתוקם בחריש יוקם גשר או מעבר תת-קרקעי שיאפשר להולכי רגל להגיע מתוך חריש לרכבת. המסילה תוקם סמוך לכביש 6 מצידו המערבי והיא תהיה מסילה שקועה (כלומר, בתוך תעלה לצורך מניעת מפגעי רעש).

נזכיר שבתחילת הדרך מסילת מנשה כלל לא אמורה הייתה לעבור בחריש. על פי החלופה המקורית (חלופת מנשה), המסילה אמורה הייתה לקום על התוואי של כביש 574 מצפון לדרום (הכביש המוביל לצומת מג”ב כיום), כשתחנת הרכבת הקרובה ביותר לחריש היא סמוך למחלף מג”ב. העירייה מתנגדת בתוקף לחלופה זו, ובעקבות דרישתה הוחלט לבחון גם את החלופה עם תחנת רכבת בכניסה לעיר – חלופה שכעת תומך בה גם המשרד להגנת הסביבה.

במהלך שנת 2024 צפויה המועצה הארצית לקבל החלטה סופית באשר לחלופה הנבחרת, ולאחר מכן להתחיל את מלאכת התכנון המפורט.