לראשונה בישראל: מכינה קדם-צבאית שמקימים טייסי חיל האוויר

המכינה הקדם-צבאית "רקיע" תקום בחריש, ועל פי התכנון תפתח את הלימודים כבר ב-1 בספטמבר. המכינה תהיה עוגן חינוכי לחריש, שיתבטא בין היתר בשיתוף פעולה בין המכינה ומערכת החינוך העירונית.

המכינה הקדם-צבאית “רקיע” תקום בחריש, ועל פי התכנון תפתח את הלימודים כבר ב-1 בספטמבר. המכינה תהיה עוגן חינוכי לחריש, שיתבטא בין היתר בשיתוף פעולה בין המכינה ומערכת החינוך העירונית. חניכי המכינה יתרמו יום וחצי בשבוע למיזמים חינוכיים וחברתיים בקהילה

בתוך מספר שבועות אמורים להסתיים כל התהליכים הביורוקרטיים, ואם לא יהיה עיכוב של הרגע האחרון תיפתח בחריש המכינה הקדם-צבאית “רקיע” ב-1 בספטמבר. רקיע היא המכינה הראשונה שמוקמת על ידי טייסים מחיל האוויר, והיא שמה לה למטרה לטפח מנהיגות צעירה וחדשנית עם תחושת שליחות ואחריות לעתיד מדינת ישראל.

במחזור הלימודים הראשון ישתתפו 22 חניכים – בנים ובנות, חילוניים ודתיים וגם חניך דרוזי – שנבחרו מתוך כ-200 מועמדים לאחר מיון קפדני, ודחו את הגיוס לצה”ל בשנה.

המכינה מבקשת לחנך את חניכיה לשלושה ערכים מרכזיים: אחריות ויוזמה, מצוינות ואהבת ישראל. “אנו מאמינים מניסיון רב שנים שיכולת השפעה בצבא ובחברה הישראלית טמונה במנהיגות חדשה, מנהיגות הדוגלת בחדשנות, יזמות, התמודדות עם סביבה דינאמית, התאוששות מכישלון וגילוי גמישות”, אומרים בעמותת “רקיע”. “ערכים אלו יהוו אבני יסוד לחינוך צעירים בעלי פוטנציאל אנושי יוצא דופן להפוך למובילים חברתיים, המסוגלים לאתגרים העומדים לפתחה של מדינת ישראל”.

עוגן חינוכי לחריש

עיריית חריש פעלה רבות כדי להביא את המכינה לעיר, אל מול מאמציהן של רשויות רבות לשכנע את מקימיה לייסד אותה בערים אחרות. העירייה רואה במכינה קדם-צבאית עוגן חינוכי וקהילתי. מכינה קדם-צבאית מהווה מודל לחיקוי עבור בני הנוער המקומיים, ויש משמעות חינוכית גדולה להתפתחותה בתוך העיר.

העירייה שואפת לסייע בהנחלת ערכי מצוינות ומנהיגות ברוח חיל האוויר במערכת החינוך העירונית באמצעות שיתוף פעולה של צוות הנהלת המכינה והחניכים ומערכת החינוך.

העירייה בנתה ביחד עם העמותה תכנית לתרומה התנדבותית לקהילה בחריש, ושיתוף חניכי המכינה במרחב הקהילתי בעיר. כל אחד מהחניכים יתנדב בחריש במשך יום וחצי בשבוע. מדובר במאות שעות התנדבות לכל חניך, שיוקדשו לפרויקטים חינוכיים בעלי משמעות.

במסגרת שיתוף הפעולה בין העירייה להנהלת המכינה סוכם שתינתן העדפה לבני נוער מחריש בקבלה למכינה. כמו כן, ראוי לציין שהקמתה של מכינה יוקרתית בחריש תתרום רבות לשיפור תדמיתה של העיר.

העירייה מסייעת לעמותה בגיוס תורמים להפעלת המכינה, ובצליחת הליכים ביורוקרטיים מול משרדי הביטחון והחינוך. אנשי העמותה התרשמו מחריש, מהעירייה ומהנכונות שלה לעשות כל שנדרש כדי להביא להצלחת הפרויקט בחריש ולשגשוגה של המכינה. בין עיריית חריש לבין עמותת “רקיע” נוצרה שותפות, וישנו רצון גדול לפעול ביחד ולהביא להצלחה מירבית של הפרויקט.

תכנית לתרומה לקהילה

חברי עמותת “רקיע” מגיעים לחריש חדורי מוטיבציה. באתר האינטרנט של העמותה מצוטטים דבריו של יאנוש קורצ’ק ז”ל: “תיקון העולם – משמעו תיקון החינוך”. עוד מסבירה העמותה באתר את הקמת המכינה: “לחיל האוויר תרבות ארגונית אליה נושאים עיניים בכל צה”ל, ואף בעולם כולו. נשתמש בתרבות זו להקמת מדרשה, המשמשת אות ומופת למסגרות חינוכיות במדינת ישראל”.

מכינה קדם-צבאית
מכינה קדם-צבאית