מרחבי למידה במקום כיתות, ותכנון חדשני: בניית התיכון בשלבים מתקדמים

הפרויקט הוכר על ידי משרד החינוך חדשני ופורץ דרך, ולראשונה בישראל מוקם מבנה חטיבת ביניים ותיכון ללא כיתות. המודל: קהילות למידה המאפשרות יישום שיטת חינוך של "למידה ממוקדת תלמיד", כלומר – תפיסה ששמה את התלמיד במרכז. מועד הפתיחה המתוכנן: תחילת 2022

בניית חטיבת הביניים והתיכון ברחוב שוהם בשלבים מתקדמים. התיכון נבנה בהתאם למגמת החדשנות במערכת החינוך, וכולל מרחבי למידה וחללים נוספים שיתפרשו על פני שלוש קומות, בשטח כולל של כ-10,000 מ”ר. הפרויקט הוכר על ידי משרד החינוך חדשני ופורץ דרך, ולראשונה בישראל – יתוכנן מבנה תיכון ללא כיתות. את החלוקה המסורתית לכיתות ומסדרונות יחליף מודל המבוסס על קהילות למידה, המאפשרות עבודת צוות של מורים ויישום פרקטיקות של “למידה ממוקדת תלמיד”, כלומר – תפיסה ששמה את התלמיד במרכז.

התיכון הוא פרויקט הדגל של מגמת החדשנות החינוכית בחריש. הוא מוקם בצפון העיר, בשטח שבין הרחובות שוהם, לשם ואודם. בתכנון התיכון הושקעה מחשבה רבה ותהליך התכנון לווה על ידי אגף הנדסה וצוות של משרד החינוך במסלול של בתי ספר חדשניים ופורצי דרך. משמעות ההכרה בבית הספר כ”חדשני” היא קבלת תקציב ממשלתי גדול יותר לבנייה והצטיידות, וגיבוי מלא מצד משרד החינוך לפדגוגיה ולתפיסה החינוכית הייחודית שמובילה עיריית חריש.

למידה מעשית ועצמאית

למבנה התלת-קומתי ארבע זרועות היוצאות מחלל מרכזי משותף. בכל זרוע מרחב לקהילת למידה, הכולל מגוון חללים לפעילויות ושימושים שונים בהיקפים משתנים, לרבות חדרי מייקרס, חדרי סמינרים, מעבדות ועוד. בנוסף, ישנו אגף מנהלה בקומת הכניסה ופונקציות משותפות לשימוש כלל בית ספרי. קומת הקרקע מקושרת לשטחי החוץ ומאפשרת פעילות מגוונת בחצר שתוכננה בהתאמה. המטרה היא לייצר מגוון של חללי פנים וחוץ, שבהם יוכלו התלמידים לבחור באופן הלמידה הרצוי להם, לחוות למידה מעשית ועצמאית, עשירה ומותאמת אישית.

בשל הטופוגרפיה (פני השטח) הייחודית הכניסה לבית הספר היא באמצעות גשר אל הקומה האמצעית. חלל המבואה מקושר באמצעות חללים דו קומתיים אל הקומה התחתונה ואל הקומה העליונה. בקומת הקרקע ממוקמת הקפיטריה – עם גישה ישירה לחצר מקורה ולחצר פתוחה, עם אפשרות לקיום אירועים מרובי משתתפים. באותה קומה מתוכנן גם black box theater – חלל רב-תכליתי, המיועד לאפשר לימודי תיאטרון, מחול ומוזיקה, והפקות שבאמצעותם יוכלו תלמידים להתנסות גם בעיצוב תפאורות, תלבושות ועוד. במבנה מוקמים יציעים מתכנסים – כלומר, טריבונות הניתנות להזזה שמאפשרות לפנות את מרבית השטח לטובת כל פעילות, כך שהוא יותאם לקבוצות בגדלים משתנים ולכמות קהל קטנה או גדולה בהתאם לצורך.

מרחב פיתוח ויזמות

למרחבי הלמידה בקומת הקרקע גישה ישירה לשטחי חוץ מרוצפים ומקורים, שיוכלו לתפקד כהמשך ישיר לחלל המרכזי וכחלק בלתי נפרד מסביבת הלמידה. הקומות העליונות תוכננו באופן שמאפשר ניצול מקסימלי של השטח ויפעלו בהן מעבדות, יוצבו עמדות מחשב ויוקמו מרחבי עבודת חקר ולמידה באזורים המשותפים. בקומה העליונה, שבה מתוכננים ללמוד תלמידי י”א-י”ב, יוקמו מעבדות ומרחב פיתוח ויזמות, כמו גם טרקלין משותף המכיל אזורי ישיבה בלתי פורמליים למנוחה, מפגשים חברתיים ולמידה עצמאית.

הקונספט החינוכי

את תכנון המבנה הובילה עיריית חריש יחד עם אדר’ רוני צימר דוקטורי מחברת EDI הבינלאומית בשיתוף חב’ א.ב מתכננים בע”מ הישראלית.

EDI נחשבת למובילה בחדשנות חינוכית בזירה העולמית ומובילה פרויקטים בכ-50 מדינות בעולם.

העקרונות העומדים בבסיס התפיסה החינוכית הם:

  • למידה המאפשרת לכל תלמיד למצות את יכולותיו ותחומי העניין שלו לפי בחירתו.
  • שיתוף פעולה בין מורים – עבודת צוות, הכשרה ופיתוח מקצועי, למידה רב-תחומית (מולטי דיסיפלינרית).
  • למידה מגוונת ועשירה בהתנסויות מעשיות ופיתוח כישורי למידה לצד יכולות חברתיות.
  • יצירת סביבה מאפשרת – כך שהעיצוב הפיזי של המבנה לא יגביל את הפעילות החינוכית המתנהלת בו.

זמנית: תלמידי החטיבה ילמדו במבנה חדש

העירייה פותחת מבנה חדש ב-1 בספטמבר ובו שמונה כיתות ברחוב מרגלית (סמוך לבית ספר תלמי הדר). תלמידי החטיבה החדשה ילמדו בו במחצית השנה הראשונה, עד לסיום בניית מבנה הקבע שלהם. מבנה התיכון תוכנן מלכתחילה להיפתח חלקית ב-1 בספטמבר, אך מתוך הבנה שהאצת הבנייה עלולה להביא לבעיות עתידיות וכן משום שהבנייה תגרום להפרעה לסדר הלימודים התקין הוחלט שלא לפתוח אותו במועד המתוכנן.

המבנה שתוכנן על ידי אדריכל רועי יצחקי מותאם לתלמידי החטיבה מבחינת כל הצרכים והדרישות. המבנה בן שתי קומות וחצי וכולל 10 כיתות לימוד ומעבדות וגג פעילות גדול ומרווח עם פרגולה ענקית. חזיתות המבנה כוללות קירות מסך וחיפוי פרודמה שהוא חומר חיפוי קשיח עם פורניר עץ, מבודד ועמיד בפני מזג האוויר. בחזית המבנה צורת הכיתות מייצרת אלמנט של קוביית עץ בולטת שמקרה את רחבת הכניסה.

בכל הקומות ישנם מרחבי למידה חדשניים על פי התפיסה החינוכית של חריש, המציבה את התלמיד במרכז ומעניקה לו תחושת ביטחון ושייכות. כל שתי כיתות מתחברות לחלל ענק ומופרדות על ידי קיר נייד בחיפוי לוח מחיק, שאותו ניתן יהיה להזיז לטובת חלל למידה משתנה. בכך מתאפשרת למידה מגוונת בקבוצות בגודל משתנה. הקומה השלישית היא ה”פנטהאוז של בית הספר”. היא כוללת חדר כפול עם יציאה לגג רחב ידיים, תהיה מקורה בפרגולה ענקית שתשמש חצר פעילה. חצר נוספת פונה לגן ציבורי וכוללת אזורים מגוננים ורחבה מקורה שתשמש את הילדים למשחק ולמידה.

התיכון החדש. צילום-עמוס לוזון צלמים
התיכון החדש. צילום-עמוס לוזון צלמים