סכנת קדחת הבהרות: מניעה וטיפול

מקרה של קדחת הבהרות התגלה בחריש. מהי קדחת הבהרות, כיצד נדבקים, מהם הסימפטומים וכיצד ניתן לצמצם את הסיכון להידבקות? מידע מטעם איגוד ערים וטרינרי שומרון

מקרה של קדחת הבהרות התגלה בחריש: תושב העיר שנדבק הגיע לבית החולים הלל יפה בחדרה, ומצבו קל – כך מדווח איגוד ערים וטרינרי שומרון. מדובר במקרה ראשון של קדחת הבהרות באזור בשנת 2023. בשנת 2022 נתגלו 3 מקרים באזור.

מהי קדחת הבהרות?

קדחת הבהרות נגרמת על ידי חיידק הריקציה קונורי המועבר על  ידי קרצית העלולה להימצא על כלבים, מעלי גירה ומכרסמים. מדובר במחלה שאם אינה מטופלת בזמן עלולה להיות קטלנית ואף להסתיים במוות.

כיצד נדבקים בקדחת הבהרות?

ההידבקות בקדחת הבהרות מתרחשת בעיקר בחודשים החמים, כאשר הקרציות פעילות ובני אדם נוטים לבלות מחוץ לבית. היות והכלב לרוב חי בסביבה קרובה יותר לאדם מאשר בעלי-חיים אחרים, הוא בעל פוטנציאל רב יותר להעביר מחלה זו. חשיפה להידבקות עלולה להתרחש בבית, בחצר, בגינות ציבוריות, בפינות חי וגם בטבע. המחלה מועברת לבני אדם על ידי עקיצת קרצית נגועה, שכמעט ואינה מורגשת.

מהם הסימפטומים?

המחלה באדם מופיעה בדרגות חומרה שונות כמו חום, כאבי ראש ופריחה, לרבות כפות ידיים ורגליים.

מהן הסכנות ?

התקופה שחולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא לרוב חמישה עד שבעה ימים. אם לא ניתן טיפול תרופתי, המחלה אף עלולה להיות קטלנית ולהסתיים במוות.

מה עושים אם מופיעים סימפטומים?

אם הורגשה עקיצה על ידי קרצית או שמופיעים סימפטומים יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי.

כיצד ניתן לצמצם את הסיכון לחלות בקדחת?

לאור הסכנות במחלה זו יש חשיבות רבה לטיפול ואיבוק כנגד קרציות על הכלב. שימו לב, ישנם מקומות מסתור של קרציות על הכלב: מסביב לעיניים, מסביב ובתוך האוזניים, מתחת לקולר, מתחת לרגליים הקדמיות ובין הרגליים האחוריות, מסביב לזנב, בין האצבעות.

כמו כן מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו. אם התגלתה קרצית, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה עם האצבעות על הגוף. ישנה חשיבות רבה לשליפת הקרצית במלואה מהגוף, משום שאם נשארים חלקים של הקרצית, נשאר גם החיידק. אחרי שליפת הקרצית יש לכבס היטב את הבגדים.