מסגרות חינוך מיוחד

במערכת החינוך בחריש פועלות מסגרות חינוך מיוחד עבור תלמידים הזכאים לכך:

  • גני ילדים – סל אישי בגן רגיל או גן חנ”מ.
  • בתי ספר – סל אישי בכיתה רגילה, כיתת חנ”מ או בית ספר חנ”מ. 
  • שיבוץ התלמידים במסגרת הרלוונטית הוא באחריות ועדת שיבוץ. אם התלמיד זקוק לשיבוץ במסגרת חנ”מ שאינה קיימת בחריש או שאין מקום פנוי לשיבוץ במסגרת חנ”מ בחריש, מחלקת חינוך מיוחד באגף החינוך בעירייה אחראית למצוא עבורו שיבוץ במסגרת מתאימה קרובה ככל האפשר למקום מגוריו ולדאוג להסעה.

גנים התפתחותיים

מטרת גן התפתחותי היא לתמוך בתלמיד, להקנות לו ידע, כלים ומיומנויות יסוד ולסייע לו להשתלב במסגרת החינוך הרגיל.

גנים התפתחותיים בחריש מיועדים לילדים בגילי 6-3, אשר קיבלו זכאות לחינוך מיוחד בוועדת אפיון וזכאות.

מרבית הילדים משובצים על רקע “עיכוב התפתחותי” באחד או יותר מתחומי ההתפתחות השונים: שפתי, קוגניטיבי, מוטורי, חברתי ורגשי.

  • צוות הגן: גננת וסייעת.
  • צוות פרא-רפואי: עפ”י צרכי הילדים בגן וזמינות צוות הטיפול.
  • שפ”ח: כל גן מלווה בפסיכולוגית מהשירות הפסיכולוגי-חינוכי של העירייה.
  • הדרכה: את הצוות מלווים מומחי תחום מטעם מתי”א אשר מדריכים הצוותים באופן שוטף ועומדים לרשות צוות הגן בכל התחומים.
  • שעות פעילות הגן: 07:30 עד 14:00.
  • צהרון בגנים התפתחותיים: צהרון ייפתח בגן אם יהיו לפחות 6 ילדים רשומים, צהרון בגני חנ”מ פועל עד שעה 16:00.
  • זכאות להסעה: עפ”י נוהלי משרד החינוך, תלמידים המתגוררים במרחק הליכה של יותר מ-2 ק”מ מהמסגרת החינוכית זכאים להסעה.
  • הלמידה בגן: הלמידה היא פרטנית, קבוצתית וגנית תוך שימת דגש על דרכי הוראה מגוונות המותאמות ליכולותיהם וצרכיהם של הילדים.

לכלל ילדי הגן נבנית תכנית גנית המותאמת לרמת התפקוד של ילדי הגן, ולכל תלמיד נבנית תוכנית לימודים אישית (תל”א). תוכנית זו משקפת את רמת תפקודו של הילד – תחומי חוזק ותחומים לחיזוק בתחומי ההתפתחות השונים בהשוואה למצופה מבני גילו. היא כוללת מטרות ויעדים למהלך השנה בהתאם לצרכי הילד ומפרטת את דרכי הפעולה השונות שבהן תושגנה המטרות. התוכנית נבנית בשיתוף עם הצוות המקצועי ועם ההורים.

השיבוץ לגן התפתחותי הוא באמצעות ועדת שיבוץ בהשתתפות מפקחת משרד החינוך, פסיכולוגית מהשפ”ח, נציגת מתי”א ונציג שרות. השיבוץ נעשה עפ”י הפרמטרים הבאים לפי סדר חשיבות: רמת תפקוד, גיל, מגזר ומרחק מהבית.

גני תקשורת

מטרת גני התקשורת הינה לקדם כל ילד בהתאם ליכולותיו, ולאפשר מרחב צמיחה למיצוי הפוטנציאל האישי מתוך תפיסה כללית של שילוב עתידי במסגרות חינוך וחברה רגילות בהתאם למאפייני וצרכי הילד.

גן תקשורת מיועד לילדים בגילי 3-6 המאובחנים על רצף האוטיזם – ASD.

  • צוות הגן: גננת מובילה וגננת עמיתה וסייעת.
  • צוות פרא-רפואי: צוות טיפולי ממשרד החינוך יחד עם צוות טיפולי טב”מ.
  • הדרכה: את הצוות מלווים מומחי תחום מטעם מתי”א אשר מדריכים הצוותים באופן שוטף ועומדים לרשות צוות הגן בכל התחומים.
  • שעות פעילות הגן: משעה 07:30 עד 16:45.
  • זכאות להסעה: תלמידים עם לקות תקשורת זכאים להסעות ללא קשר למרחק.
  • בכל גני התקשורת בחריש פועלת תוכנית סל בריאותי מקדם.
  • תשלום סל בריאותי מקדם: ההורים משלמים עבור שירותי טב”מ שמופעלים ע”י מפעיל חיצוני עפ”י תעריף משרד הבריאות: 717 ₪ בחודש.

 

 הצוות החינוכי והטיפולי בשיתוף הורי הילד מגבש בתחילת שנת הלימודים תוכנית לימודים אישית (תל”א) עבור כל ילד. התוכנית מקיפה את כלל תחומי ההתפתחות והתפקוד של הילד, בחיי היומיום ובמסגרת הגן. התוכנית מציבה מטרות מדויקות בכל התחומים הרלוונטיים לילד, ומפרטת את דרכי הפעולה השונות שבהן תושגנה המטרות.

השיבוץ לגן תקשורת הוא באמצעות ועדת שיבוץ בהשתתפות מפקחת משרד החינוך, פסיכולוגית מהשפ”ח, נציגת מתי”א ונציג העירייה.

גן שיקומי

מטרת הגן השיקומי להעניק מעטפת טיפולית משמעותית בגיל הרך המלווה בהדרכת הורים ותמיכה רגשית המאפשרת איכות חיים טובה יותר לילדים ולבני משפחתם.

גנים שיקומיים מיועדים לילדים בגילי 7-3 עם נכויות פיזיות שונות או בעלי רקע רפואי מורכב, אך עם קוגניציה תקינה או קרובה לתקינה.

הגן השיקומי מתנהל כמו כל גן רגיל, אך כולל גם תמיכה רבה של אנשי הצוות הפרא-רפואי יחד עם למידה בקבוצות קטנות או באופן פרטני לפי צרכי כל ילד וילד, ובהתאם לתוכנית האישית שנבנתה לו.

הטיפולים הניתנים בגנים השיקומיים הם טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, טיפול רגשי והידרותרפיה.

  • שעות הפעילות של הגן: משעה 7:30 עד 14:30.
    הפעילות המתבצעת בגני השיקום מתמקדת בעיקר בחיזוק המוטורי-שיקומי, לפי התוכנית האישית שנבנית עבור כל ילד בידי פיזיותרפיסטיות ומרפאות בעיסוק.
  • צוות הגן: בכל גן עובדות גננת וסייעת בכל רגע נתון, כאשר נשות הצוות הפרא-רפואי המגיעות לטיפולים (פרטניים וקבוצתיים), מגיעות בימים השונים.

כיתות חנ"מ

בבתי הספר בחריש פועלות כיתות לילדים עם צרכים מיוחדים (לקויות למידה ולקויות רגשיות/התנהגותיות) שיכולים להשתלב בכיתות חנ”מ בבתי ספר הרגילים.

כיתות תקשורת

בבתי הספר בחריש פועלות כיתות לילדים עם צרכים מיוחדים (לילדים עם אוטיזם, ASD) שיכולים להשתלב בכיתות חנ”מ בבתי ספר הרגילים.

בתי הספר פסגת אמיר

תיכון פסגת אמירבית הספר היסודי “פסגת אמיר” לחינוך מיוחד.

בית הספר התיכון “פסגת אמיר” לחינוך מיוחד.