שאלות ותשובות בנושא ארנונה ומים
את תהליך העברת הנכס לטובת חיובים ניתן לבצע בטופס מקוון באתר העירייה.
יש למלא את כל הפרטים בצורה מלאה, כולל פרטים אישיים ודרכי התקשרות של מקבלי החזקה בנכס (פרטים מהסכם המכר/חוזה השכירות).
בעסקת מכר – קניה/מכירה
ניתן לדווח באמצעות טופס מקוון בקישור הבא:
למעבר לטופס
יש לצרף את המסמכים הבאים:
• תעודת זהות + ספח של הרוכשים
• פרוטוקול מסירה
• חוזה מכר/רכישה
• צילום שעון מים ביום מסירת הנכס
בהסכמי שכירות
ניתן לדווח באמצעות טופס מקוון בקישור הבא:
למעבר לטופס
יש לצרף את המסמכים הבאים:
• תעודת זהות + ספח של השוכרים
• חוזה שכירות מלא לתקופה של 12 חודשים לפחות
• צילום שעון מים ביום מסירת החזקה
פרטים נוספים
- מספר משלם: מספר תעודת זהות של האדם הרשום בנכס (בעלים או שוכר קודם).
- מספר הנכס: מופיע בחשבון הארנונה, ניתן לקבלו מבעל הדירה או מהשוכר הקודם.
עדכון על סיום הטיפול יישלח בהודעת SMS או במייל למבקש השירות.
שעות קבלת קהל במחלקת הגבייה
• ימים א’, ב’, ד’, ה’: 08:30-12:30
• ימי ג’: 15:00-18:00
להגעה יש לתאם תור מראש כאן.
תעריפי הארנונה השונים מפורטים מדי שנה בצו הארנונה השנתי של עיריית חריש, המתפרסם באתר העירייה.
תשלומי הארנונה כפופים לריבית ו/או הפרשי הצמדה במקרה של עיכוב בתשלום, לכן מומלץ לשלם בזמן ולהימנע מתשלומי קנסות, הצמדה, וריבית, וכן מהליכים משפטיים.
התשלום עבור הארנונה חל באופן אוטומטי ומיידי עם קבלת היתר אכלוס, בהתאם להוראות הדין.
ניתן להגיש בקשת הנחה באתר הרשות לפי סוג ההנחה המבוקשת, בטפסים המקוונים בקישור הבא: קישור לטפסים
מתן ההנחה ייבחן בהתאם להוראות הדין ולצו הארנונה. סוגי הנחות קיימות (למשל, זכאות מביטוח לאומי, משרד הביטחון, הורה עצמאי וכד’).
מסמכים שיש לצרף:
- אישור עדכני על קבלת קצבה ו/או קביעת שיעור נכות.
- תעודת זהות וספח עם כתובת מעודכנת כתושב חריש.
- אישור על הפסקת הנחה מהעיר הקודמת (לתושבים חדשים).
- הנחת הורה יחיד: יש לצרף הסכם גירושים.
רשימת המסמכים המלאה לכל סוג הנחה מפורטת בטופס המקוון.
הנחה לפי מבחן הכנסה
ההנחה נבדקת בהתאם לתנאים הקבועים בחוק ובתקנה 2(8) לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחות מארנונה, תשנ”ג – 1993). ההנחה נקבעת לפי טבלת מבחן הכנסה, שמתעדכנת מדי שנה במסגרת התקנות.
פירוט המסמכים הנדרשים להגשת בקשה זו מופיע תחת הקטגוריה “זכאות להנחה לפי מבחן הכנסה” בדף ההנחות. חובה למלא את כל הפרטים, לצרף את כל האסמכתאות ולחתום על טופס הבקשה. בקשה שלא תצורף לה כל המסמכים הרלוונטיים לא תטופל.
שימו לב: הגשת בקשה להנחה אינה דוחה או מעכבת תשלומים לעירייה או הליכי גבייה כלשהם.
ניתן להגיש בקשה להנחה לפי מבחן הכנסה עד ליום 1 באוגוסט בכל שנה. בקשות שיוגשו לאחר תאריך זה או שלא יצורפו להן כל המסמכים הנדרשים – יידחו.
הארנונה היא מס המוטל על כל הנכסים המצויים בתחומה של הרשות המקומית, כולל בניינים, קרקע תפוסה ואדמה חקלאית. מס הארנונה נקבע, בין היתר, בהתאם לגודל הנכס ולשימוש שנעשה בו, כגון מגורים, משרדים, חניות, שירותים, מסחר, מבני תעשייה ומלאכה, בנקים וכו’.
- בהתאם להוראות הדין, כאשר אדם נעשה בעל או מחזיק נכס, הוא חייב בתשלומי הארנונה הקשורים לנכס. במקרה של מכירת נכס או העברתו, המוכר או המעביר חייבים לדווח על כך לעירייה, לרבות מתן הודעה מתאימה בדבר מועד העברת החזקה ופרטי זיהוי של הקונה או הנעבר. מעבר לטופס
- אם מדובר בהשכרת הנכס לתקופה של שנה ויותר, המשכיר חייב לדווח לעירייה, לרבות מתן הודעה מתאימה בדבר מועד העברת החזקה ופרטי זיהוי של השוכר. מעבר לטופס
חובה לצרף לדיווח תעודת זהות + ספח תעודת זהות, חוזה מכר/חוזה רכישה/חוזה שכירות/פרוטוקול מסירה/צילום שעון מים נכון ליום מסירת החזקה בנכס, לפי העניין.
בהתאם להוראות הדין, כל עוד לא ניתנה הודעה מתאימה על העברת החזקה בנכס, בין אם מדובר בעסקת מכר או השכרת נכס, המוכר או המעביר או המשכיר יהיו חייבים בארנונה שהקונה או הנעבר או השוכר היו חייבים לשלם ולא שילמו.
כמו כן, בהתאם להוראות הדין, בהשכרה לתקופה הקצרה משנה אחת, המשכיר יהיה חייב בארנונה.
אם אדם חדל להיות בעל או מחזיק נכס, עליו למסור הודעה בכתב לעירייה. לאחר מכן, לא יהיה חייב בשיעורי ארנונה נוספים; אם לא עשה כן, אין הדבר גורע מחבותו בשיעורי הארנונה המגיעים ממנו ביחס לתקופה שמלפני מסירת ההודעה.
את התהליך ניתן לבצע באמצעות טופס מקוון באתר העירייה בקישורים שלהלן. חשוב למלא את כל הפרטים בבקשה בצורה מלאה, לרבות פרטים אישיים של מקבלי החזקה בנכס ודרכי התקשרות של מבקש הבקשה ושל מקבל החזקה בנכס (פרטים אלו מופיעים בהסכם המכר/חוזה השכירות).
- בעסקת מכר (קניה/מכירה), ניתן לדווח באמצעות טופס מקוון באתר העירייה בקישור:דיווח בעסקת מכר
חובה לצרף את המסמכים הבאים:
- תעודת זהות + ספח של הרוכשים
- פרוטוקול מסירה
- חוזה מכר/רכישה
- צילום מד מים נכון ליום מסירת החזקה בנכס
- הסכמי שכירות/שוכרים – ניתן לדווח באמצעות טופס מקוון באתר העירייה בקישור: דיווח בעסקת שכירות
חובה לצרף את המסמכים הבאים:
- תעודת זהות + ספח של השוכרים
- חוזה שכירות מלא לתקופה של 12 חודשים מינימום
- צילום מד מים נכון ליום מסירת החזקה
לתשומת ליבכם, בעת מילוי הטופס המקוון תידרשו למסור את מספר המשלם ומספר הנכס.
מספר המשלם הנוכחי הוא תעודת זהות של האדם שהיה רשום בנכס (תעודת זהות של בעלי הנכס או של השוכר הקודם).
מספר הנכס מופיע בחשבון הארנונה (יש לבקשו מבעל הדירה או מהשוכר הקודם).
עדכון על סיום הטיפול בפנייתכם יתקבל לטלפון הנייד של מבקש השירות באמצעות מסרון SMS או באמצעות דואר אלקטרוני.
כמו כן, ניתן להגיע עם המסמכים הנ”ל למשרדי מחלקת הגבייה בבניין העירייה, בתיאום תור מראש, בשעות קבלת קהל כדלקמן: א’, ב’, ד’, ה’: 08:30-12:30 ג’: 15:00-18:00
ניתן לתאם תור במערכת זימון התורים של העירייה: תיאום תור
השגה על שומת ארנונה ניתן להגיש בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל”ו – 1976 (להלן: “חוק הערר”). סעיף 3 לחוק הערר קובע כי מי שחויב בתשלום ארנונה כללית רשאי, תוך תשעים ימים מיום קבלת הודעת התשלום השנתית, להשיג עליה לפני מנהל הארנונה על יסוד אחת מהטענות הבאות:
- הנכס שעליו נדרש התשלום אינו מצוי באזור כפי שנקבע בהודעת התשלום.
- נפלה בהודעת התשלום שמשיגים עליה טעות בציון סוג הנכס, גודלו או השימוש בו.
- הוא אינו מחזיק בנכס כמשמעותו בסעיפים 1 ו-269 לפקודת העיריות.
- היה הנכס עסק כמשמעותו בסעיף 8(ג) לחוק הסדרים התשנ”ג – שהוא אינו בעל שליטה או שחוב הארנונה הכללית בשל אותו הנכס נפרע בידי המחזיק בנכס.
השגה יש להגיש כאשר היא מופנית למנהל הארנונה בדואר או במסירה אישית. הכתובת להמצאת השגה על שומת ארנונה: רחוב גפן 78, עיריית חריש (בניין העירייה), מיקוד 3760360.
המצאת השגה למנהל הארנונה במסירה אישית תהיה למזכירת הגזבר בבניין העירייה (קומה 1) או למנהל ההכנסות בימים א’-ה’ בשעות 15:00-08:30.
טלפון לבירורים: 6719*
בקשה לקבלת פטור או הנחת “נכס ריק” מחייבת הגשת בקשה או הודעה חתומה בכתב. ניתן להגיש את הבקשה בטופס המקוון הייעודי
הפטור יינתן לתקופה מינימלית של 30 יום ועד 3 חודשים, ויינתן בשיעור של 100%, כל עוד מדובר בנכס ריק מכל חפץ ואדם, ושאין שימוש בנכס. הנחת נכס ריק ניתנת פעם אחת בלבד במהלך תקופת הבעלות בנכס, והיא חלה על תשלומי הארנונה בלבד ולא על תשלומי חובה אחרים כמו מים או היטלים.
חשוב להגיש את הבקשה מראש ובזמן אמת, ולא בדיעבד. בקשות שיגישו לתקופה רטרואקטיבית יידחו ולא יטופלו.
על המבקש להוכיח שהנכס אכן ריק ואינו בשימוש, על ידי צירוף ראיות כגון תמונות או הוכחה להיעדר צריכת חשמל. כמו כן, יש למסור הודעה בכתב לעירייה לפחות 7 ימים לפני חידוש השימוש בנכס. אם לא תימסר הודעה, העירייה רשאית לבטל את הפטור שניתן.
הפטור יינתן בהתאם להוראות הדין וצו הארנונה.
פטור נכס ריק יאושר בסוף תקופת הבקשה, בין היתר, על סמך צריכות מים, צריכות חשמל ודוח פקח שהגיע לוודא שהדירה אכן ריקה מחפצים ואנשים. חשוב להבהיר שעל התושב להודיע שבוע לפני הכנסת חפצים לדירה, בין אם זה על ידו או על ידי שוכר. תושב שלא יודיע שבוע מראש לא ימומש הפטור, ואם הפטור ניתן (אם ניתן), העירייה תהיה רשאית לבטלו בכל עת.
הבהרה כללית: תעריף המים נקבע על ידי רשות המים ולא על ידי העירייה.
- צריכת מים משותפת: כל תושב מחויב בחלקו בצריכת המים המשותפת המחולקת בין כלל הדיירים בבניין. צריכה זו כוללת בין היתר השקיית גינות, ניקיון הבניין, ועוד. במקרה של חשבון מים בסכום גבוה מומלץ לבדוק את הצריכה המשותפת.
- עדכון מספר הנפשות: חיוב חשבון המים מחושב, בין היתר, על פי מספר הנפשות שגרות בנכס. יש לוודא כי מספר הנפשות המתגוררות דרך קבע בנכס מעודכן במשרד הפנים. ניתן לעדכן את מספר הנפשות בטופס המקוון הזה.
- בדיקת מד המים: מומלץ לבדוק שמד המים שמופיע בחשבון המים הוא באמת מד המים של הדירה שלך. כדי לעשות זאת, יש לפתוח ברז מים, ולבדוק בארון מדי המים בקומה שהמחוג במד המים שלך מסתובב. אם המחוג לא מסתובב, זה אומר שהדירה שלך לא משויכת למד המים הנכון.
- נזילה סמויה: ייתכן שקיימת נזילה בנכס שמובילה לצריכה גבוהה. יש לפנות לאינסטלטור לבדיקה. אם נמצאה נזילה, יש לתקן אותה ולצרף אישור תיקון מאינסטלטור, הצהרה על תיקון עצמי, או אישור מהקבלן (במידת הצורך). לאחר הצגת האישור למחלקת ארנונה ומים, תיבדק האפשרות להחיל תעריף מוזל על צריכה חריגה (“תעריף נזילה”) בהתאם להוראות הדין.
ככלל, עדכון מספר הנפשות לצורכי מים מתבצע באופן אוטומטי לפי רשומות משרד הפנים. עדכון יזום ניתן לבצע באתר העירייה בקישור שלהלן: עדכון נפשות במים
במקרה של בעיה בהספקת מים, יש לפנות למרכז לתושב במספר 6719*. לבירורים בנושא צריכה, ניתן להגיש פנייה מקוונת בקישור שלהלן: פנייה מקוונת