בטיחות במוסדות החינוך

הנחיות בטיחות לחורף

הגשמים הכבדים שירדו בכל הארץ, ההצפות והסופות, מבשרים כי החורף כבר כאן.
כפי שאנו נערכים בבתינו, ומתחזקים את כלי הרכב לקראת הגשמים והחורף בכלל, אנחנו נערכים בראש ובראשונה לשמור על בטיחות ילדינו, מתפקידנו למנוע מהם להיפגע ולשמור על ביטחונם.
לצד ההנאה שבגשמי הברכה- לדוגמה מסלולי טיולי חורף ייעודיים, תקופת החורף עלולה לסכן את ילדינו: הטמפרטורות נמוכות, הראות לקויה כתוצאה ממזג האוויר, ושעות החשכה ארוכות. בנוסף, הדרכים רטובות, והנהגים מתקשים להבחין בקלות בהולכי רגל וברוכבי האופניים. כמו כן, אין להתעלם מכך, כי לאחר מזג אוויר סוער הכולל גשמים כבדים ושלג, עלולות להיווצר תקלות ובעיות במבנים ובחצרות של מוסדות החינוך.

על מנת לסייע בידיכם להכין את עצמכם ואת הילדים לחורף, להלן תקנות בטיחות עיקריות ההנחיות מקיפות שיעזרו לכם לעבור בבטחה את העונה הקרה.

הנחיות לקיום לימודים במזג אוויר סוער

האם לשלוח את הילדים לבית הספר או להשאירם בבית ?

קמתם בבוקר למציאות סוערת: גשם, שלג, רוחות עזות.? הורים, מה עושים
ואם על הילדים להגיע למוסדות החינוך, מה תפקידכם המורים, בשמירה על בטיחותם?
להלן הנחיות משרד החינוך לקיום לימודים במזג אוויר חורפי במיוחד.

בימים של שיטפונות חזקים או של שלג כבד יש להימנע מקיום לימודים, אלא אם הנהלת משרד החינוך הורתה אחרת באמצעי התקשורת, או עפ”י הנחיות אגף החינוך במועצה במקומית .

הנחיות בעת שלג כבד

  • יש להימנע מיציאה מהכיתות בעת ההפסקות.
  • יש לאסור משחקים בחצר.
  • יש להקפיד על חימום הכיתות.
  • במהלך ההפסקות יש לבצע תרגילי חימום בכיתות.
  • בעת תנועה לבית הספר וממנו יש להקפיד לנוע בדרכים ראשיות מוכרות.
  • אין לרדת ממדרכות, ולשים לב לתנועת כלי רכב.
  • יש להקפיד שלא לכסות את שדה הראייה בעת התנועה .

הנחיות בעת שיטפונות כבדים

  • אין לקיים לימודים בכיתות הממוקמות במרתפים/במקלטים/במקומות נמוכים.
  • אין לאפשר יציאה להפסקה בחצר המוצפת מים.
  • יש להנחות את התלמידים שהתנועה לבית הספר וחזרה תבוצע בדרכים ראשיות ומוכרות וללא חציית מכשולי מים.
  • יש לוודא ניקוי בורות ניקוז כדי לאפשר זרימה חופשית של המים.
  • למידע נוסף, עיינו בחוזר מנכ”ל בנושא היערכות לרעידות אדמה, לשיטפונות חזקים ולשלג כבד

היערכות להתנהגות בטיחותית בדרכים בחורף

לקראת החורף, עליכם המורים לשוחח עם הילדים בכיתות כי חשוב שיקפידו על הזהירות בדרכים, בהתאם לתנאים המיוחדים המכבידים על משתמשי הדרך השונים: הולכי הרגל, רוכבי האופניים והנוהגים ברכב
יש להדגיש שהחורף מתאפיין בקשיים בראייה ובהתנהלות בשל הימים הקצרים ושעות החשכה הארוכות, הגשמים והרטיבות, הביגוד המסורבל, הערפל ועוד. ולכן יש להדגיש בפני הילדים וההורים את הכללים הבאים:

  • שימוש במחזירי אור ובבגדים בהירים, כדי שהנהגים יבחינו בקלות בהולכי הרגל וברוכבי האופניים.
  • נהגים צעירים, שימרו מרחק – בחורף יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב/האופניים שלפניכם.
  • הולכי הרגל, היו עירניים – עליכם להיות קשובים ועירניים יותר בהתנהלותכם בדרכים בימי החורף.
  • תנועת ילדים בימים בהם ישנם רוחות חזקות מחייבת השגחת הורים , – יש לשים לב לגדרות אתרי הבנייה , אשר מתנתקים ועפים ברוח חזקה ומהווים סכנה .
  • למידע נוסף, עיינו בחוזר מנכ”ל בנושא: היערכות להתנהגות בטיחותית בחורף.

תחזוקת מבני מוסדות חינוך לאחר מזג אוויר סוער

  • לאחר סערות ותופעות מזג אוויר חריגות כמו גשמים חזקים, סערות, סופות רוח ושלגים, עלולים להיווצר מפגעים, בעיות ותקלות במבנים ובחצרות של מוסדות החינוך.מניסיוננו, כמעט כל מבנה והחצר שסביבו נפגעים במזג אוויר שכזה, התקלות עלולות לסכן את הילדים ואת הסגל, ויש לתת עליהן את הדעת
    צוות ההוראה, לעיונכם מספר פעולות שיש לנקוט בהן עם הכניסה למוסד, עוד בטרם כניסת הילדים לכיתות:
  • סריקה מלאה של החצר והמבנים בה, לאיתור שינויים, נזילות, חדירות מים והצפות.
  • בדיקת תקינות מערכת החשמל.
  • בדיקת מערכת החימום (במידה ואינה עובדת על חשמל).
  • בדיקה קפדנית של תקינות מתקני המשחק, אולמות הספורט, המגרשים, הגדרות והמחסנים.
  • בדיקת אמצעי כיבוי אש ( מטפים וכדומה ).
  • למידע נוסף או דף מידע בנושא :תשומת לב לבטיחות אחרי הסערה.

טיולים בתנאי חורף

הטיולים והפעילות החוץ בית-ספרית הינם נדבך חשוב בתכני הלימוד של מערכת החינוך בכל שכבות הגיל.

היקף הפעילות החוץ בית-ספרית ורמתה נקבעים בהלימה לתוכנית הליבה להכרת הארץ.
יחד עם זאת, עליכם, סגל ההוראה הממונה על ביטחון ובטיחות ילדינו, להתאים הן את המסלולים והן את אמצעי הזהירות שבהם יש לנקוט, לטיולים בתנאי חורף.

לפניכם פירוט מירב הנהלים וההנחיות בנוגעים לטיולים בחודשי החורף:

טיולים בתנאי מזג אוויר חורפיים (חודשי נובמבר-מרץ).

  • תנאי אקלים קשים בחורף משמעם טמפרטורה נמוכה, רוח וגשם, השילוב ביניהם הוא גורם המוגדר כעוצמת קור, המתגברת בירידת גשם.
  • במקרה זה אין לבצע טיולים בשטח (יש להביא בחשבון גם את סכנת השיטפונות)
  • באם הודיע החזאי על טמפרטורות נמוכות לעונה, יבוטל הטיול או יותאם למצב שנוצר
  • יש להקפיד ולעדכן את ההורים, שביציאה לטיולים בתקופת החורף על הילדים ללבוש לבוש מתאים, רב-שכבתי ומבודד, וכן שיהיו מצוידים בנעליים מתאימות ובמעיל חיצוני המגן מפני רטיבות
  • בערב היציאה לטיול ובמהלך הטיול יש להאזין לתחזית מזג האוויר המשודרת במהדורות החדשות, או להתעדכן בשירות המטאורולוגי
  • סמוך ליציאה לטיול במזג אוויר גשום יש לוודא כי כל קטע הדרך פתוח לתנועת סוג הרכב שהטיול נע בו.
  • הגיעו מטיילים לדרך מוצפת או לדרך שזורמים בה מים – אין לעבור בה, ברכב או ברגל, ללא אישור. איש סגל ההוראה האחראי לטיול יפנה לחדר המצב הנמצא בקשר עם רשות הטבע והגנים.
  • לשאלות נוספות ניתן לפנות למינהלת הטיולים 02-5603005, אגף של”ח וידיעת הארץ במשרד החינוך

הנחיות לטיול רגלי בימי גשם

  • המטייל יהיה לבוש בלבוש חם ומתאים (רב שכבתי), הכולל הנעלה דוחה מים וכסות עליונה דוחה מים
  • מומלץ שברשות המטייל תהיה מערכת לבוש רזרבית.
  • רצוי שפרק הזמן שבין ההליכה בגשם לבין הגישה למקום מחופה ומוגן, שאפשר להחליף בו את הבגדים, לא יעלה על שעה אחת.
  • הלינה תהיה במקום יבש ומוגן מפני גשם.
  • ביקור באתרים מושלגים מותר, בהתאם להנחיית הנהלת האתר, אם האתרים פתוחים למבקרים. בשטחים פתוחים יש לצרף מבוגר המכיר היטב את האתרים.
  • למידע נוסף בנושא טיולים ופעילות חוץ בית ספרית – ראה חוזר מנכ”ל בנושא טיולים – היבטים בטיחותיים.

לתקנות והנחיות נוספות:

פריצת שריפות בחורף וכללים למניעתן – ראה חוזר מנכ”ל בנושא חינוך לבטיחות מונעת לקראת עונת החורף

מציאת חפץ חשוד

נושא זה ישונן לכל העובדים והתלמידים בכיתות ה’-ו’ במוסד ע”י העב”ט

המאבטח יוודא שבעת סריקת הבוקר בית הספר ריק מתלמידים ומעובדים וששעריו נעולים.

כאשר מתגלה חפץ חשוד, תבוצענה הפעולות האלה:

  1. תלמידים ואנשים אחרים הנמצאים בקרבת החפץ החשוד יורחקו מאותו מקום.
  2. המאבטח יתמקם במרחק סביר ובמקום מוגן, ותפקידו יהיה למנוע התקרבות אנשים לחפץ החשוד.
  3. במקביל ייסגרו שערי המוסד, ותימנע הכניסה אליו.
  4. תימסר הודעה למשטרה על מציאת החפץ החשוד.
  5. תימסר הודעה גם לגורמים שנקבעו על ידי בית הספר (קב”ט המוס”ח והרשות , המנהל, רכז הביטחון וכו’).
  6. בהגיע חבלן המשטרה יובא לידיעתו מקום החפץ החשוד.
  7. לאחר הטיפול בחפץ החשוד על ידי החבלן תבוצע על ידי המאבטח סריקה נוספת בכל שטח המוסד לאיתור חפצים חשודים, ולאחר אישור המשטרה תותר הכניסה לשטח המוסד.

מציאת חפץ חשוד בשעת הלימודים ופינוי המוסד

כללי

סעיף זה בא להנחות את מנהל מוסד החינוך כיצד לנהוג במקרה של גילוי חפץ חשוד בשטח המוסד המחייב את פינוי אוכלוסיית המוסד או את חלקה. יש לשנן הנחיות אלה לכל העובדים והתלמידים במוסד.

4.2.2 גילוי חפץ חשוד

אנו מבחינים בשתי אפשרויות של גילוי חפץ חשוד:

  1. בשטח המוסד נתגלה חפץ חשוד על ידי המאבטח/השומר/ מורה/תלמיד בסריקה שוטפת או באקראי או על ידי כל אדם אחר. במקרה זה על מגלה החפץ להרחיק כל אדם מקרבתו ולהודיע על כך מיד למנהל המוסד או לרכז הביטחון או לממלא מקומם בעת היעדרם. יש להקפיד, כי אדם מבוגר אחד או יותר ישגיחו לבל יתקרבו אנשים אל החפץ החשוד, וכי גם הם יימצאו בטווח ביטחון, ואם אפשר מאחורי מחסה.
  2. נתקבלה הודעה טלפונית על ידי גורם ביטחוני או הודעה אנונימית בדבר הימצאות מטען חבלה בשטח בית הספר. במקרה זה על המנהל לאמת את ההודעה שתינתן על ידי הגורם הביטחוני או להודיע למשטרה במקרה שתתקבל הודעה אנונימית, ובמקביל להפעיל צוות סורקים כדי לאתר את מטען החבלה.
סדר הפעולות לאחר גילוי החפץ החשוד
  1. בדיקה והחלטה: מנהל המוסד ו/או רכז הביטחון יבדקו אישית, חזותית וממרחק סביר את החפץ החשוד ואת מיקומו, ויחליטו אם לבצע את הפינוי ובאיזה היקף.
  2. פינוי מיידי: כאשר המטען נמצא בקרבת כיתות מאוכלסות (סמוך לקיר, לחלון, לדלת וכו’), יש לפנות מיד את אותן כיתות.
  3. הודעה למשטרה: תימסר הודעה למשטרה על גילוי חפץ חשוד, על מיקומו ועל תיאורו (במידת האפשר).
  4. הודעה מקדימה: יינתן אות מוסכם במכשיר אזעקה, בפעמון בית הספר, ברמקול או בכל אופן אחר שייקבע מראש, אשר משמעותו הודעה מקדימה על אירוע ביטחוני.
  5. פעולות בכיתה
    עם קבלת ההודעה המקדימה תבוצענה בכיתה הפעולות האלה:
    1. צוותי הכוננות שבכיתות הגבוהות והעובדים בעלי התפקידים יישלחו אל נקודת ריכוז שנקבעה מראש.
    2. התלמידים בכיתות ירוכזו ליד הקיר הפנימי בכיתה וישבו על הרצפה.
    3. החלונות ייפתחו, ותכובה התאורה החשמלית.
    4. במעבדות/בפינות בישול יש לסגור את הגז.
    5. המורה ייקח עמו את יומן נוכחות התלמידים.
  6. קביעת דרכי הפינוי
    המנהל יחליט על סדר הקדימויות בפינוי, על צירי הפינוי ועל המקומות שהתלמידים ירוכזו בהם לאחר הפינוי (שטחי הכינוס). אלה הגורמים הקובעים בשיקוליו של המנהל:
    • מיקומו של המטען: זהו הגורם העיקרי בקביעת סדר הקדימויות צירי הפינוי.
    • הכיתות הסמוכות למטען: כיתות אלה תפונינה ראשונות.
    • צירי הפינוי: הצירים צריכים לענות על כמה דרישות:
      • עליהם להיות מרוחקים ככל האפשר מהחפץ החשוד.
      • הם לא יהיו בקו ראייה עם המטען, אלא מאחורי מחסה (ב”שטח מת”).
      • הם יכללו מכשולים מעטים ככל האפשר, כגון ירידה מחלונות, מעבר גדרות, מעבר בין-מפלסים, מעבר כבישים וכו’.
      • במוסד הפרוס על שטח גדול ייתכן שיפונה רק מבנה אחד, או רק אזור אחד, לקצה השני של המוסד.
      • במסגרת התכנון של אבטחת המוסד יש לקבוע מראש כמה שטחי כינוס אלטרנטיביים, שיהיו פועל יוצא מצירי הפינוי ומשערי המוסד.
      • תכנון הפינוי מפורט בתיק הביטחון המוסדי ומתורגל פעמיים בשנה.

4.2.4 משימות לצוותי החירום

עם הגיע צוותי החירום יטיל עליהם המנהל את המשימות האלה:

  1. על צוות הסורקים לבצע סריקה בצירי הפינוי, לפתוח את השערים ולסרוק את שטחי הכינוס שנקבעו לשם איתור מטענים נוספים. אחרי הפינוי תבוצע סריקת מבנה המוסד כדי לוודא שלא נשארו בו אנשים.
  2. צוות הסדרנים יוצב ב”צמתים” להכוונת המתפנים.
  3. יוצב מאבטח בית הספר/תורן מבוגר בשער לקבלת חבלן המשטרה ולהפנייתו אל מקום המטען.
  4. יופעלו רצים להעברת הודעות.
  5. תוצבנה משמרות זהירות בדרכים אם יש מעבר חצייה.
  6. צוות העזרה הראשונה ילווה את הפינוי ויוצב בשטחי הכינוס.

4.2.5 הודעה על פינוי

תוך סריקת הצירים ושטחי הכינוס יודיע המנהל לכל הכיתות על התחלת הפינוי באמצעות מערכת כריזה, רמקול נייד ו/או באמצעות רצים, בציון סדר הפינוי, צירי הפינוי ושטחי הכינוס.

4.2.6 ביצוע הפינוי

  1. כל מורה אחראי לפינוי הכיתה שהוא מלמד בה באותה עת, ויהיה צמוד אליה בכל מהלך הפינוי.
  2. מורה בעל תפקיד בצוותי החירום ידאג להעברת כיתתו לאחריותו של מורה בכיתה סמוכה או לאחריותו של מורה פנוי.
  3. בכל כיתה ייקבעו תלמידים אחראים שיצאו אחרונים ויוודאו כי לא נותר תלמיד בכיתה. לכיתות הנמוכות יצורפו, במידת האפשר, תלמידי כיתות גבוהות שיסייעו למורים בפינוי הכיתה (בבתי ספר יסודיים יסייעו בפינוי ובסריקות אנשי סגל מעובדי בית הספר).
  4. יש לבצע סריקה של שטח הפינוי על ידי בעל תפקיד שנקבע לכך מראש. על הסריקה להסתיים לפני הגעת התלמידים לשטח הכינוס.
  5. התנועה למקום הכינוס תהיה בהליכה מהירה (לא בריצה).
  6. בשעת חציית כבישים תוצבנה, מבין צוותי הכוננות, משמרות זהירות בדרכים לחסימת כבישים.
  7. בהגיע הכיתה למקום הכינוס ירכז המורה את התלמידים, יבדוק את נוכחותם בעזרת יומן הכיתה, וישתדל להרגיעם ולהעסיקם במשחקי חברה.
  8. המורה ידווח למנהל על הגעת הכיתה, על מספר התלמידים שהגיעו, על תלמידים חסרים ועל תלמידים שנפגעו, אם יש כאלו.

4.2.7 סריקה נוספת

המנהל ישגר מבוגרים מתוך צוות הכוננות לסרוק את חדרי השירותים, את כיתות הלימוד, את הספרייה ואת שאר המבנים, כדי לוודא שלא נותרו תלמידים או מבוגרים במבנים בבית הספר.

4.2.8 הגעת חבלן המשטרה

עם הגעת חבלן המשטרה הוא יופנה אל מקום החפץ החשוד, ותינתן לו העזרה הדרושה במידת הצורך ולפי בקשתו. החבלן יטפל במטען לפי הוראות משטרת ישראל.

4.2.9 החזרת התלמידים

לאחר גמר הטיפול במטען על ידי חבלן המשטרה תיערך, במידת הצורך ולפי קביעת המשטרה, סריקה יסודית בכל המוסד על ידי אנשי המשטרה. רק לאחר הסריקה וקבלת אישור מהמשטרה כי המוסד נקי ממטענים יוחזרו התלמידים לכיתותיהם. התנועה בחזרה לכיתה תבוצע במסגרות כיתתיות, תוך נקיטת כל אמצעי הבטיחות הנדרשים (חציית כבישים, תנועה בטוחה ומסודרת). לאחר ההגעה לכיתה יש לערוך מפקד נוכחות.

המורה ידווח להנהלת בית הספר על הגעת הכיתה למקומה, על מספר התלמידים שהגיעו, על תלמידים חסרים ועל תלמידים שנפגעו, אם יש כאלו.

4.2.10 אחריות המנהל ורכז הביטחון

כל הפעולות שהוזכרו לעיל תבוצענה בפיקוחם, בהכוונתם ובאחריותם של המנהל ורכז הביטחון במוסד.

4.3 מציאת חפץ חשוד בזמן ההפסקה ופינוי המוסד

4.3.1 כללי

  1. נושא זה ישונן לכל העובדים והתלמידים במוסד.
  2. זמן ההפסקה בבית הספר שונה לגבי הפינוי ממצב שבו התלמידים בכיתותיהם מכמה בחינות חשובות:
    1. התלמידים מפוזרים בכל שטח בית הספר: בחצרות, במסדרונות, בחדרי המדרגות ובכיתות.
    2. שורר רעש גדול במוסד ובחצרותיו.
    3. יש תנועה רבה של תלמידים.

במצב זה אין פיקוח ישיר ושליטה על התלמידים, ונוצרים קשיים בשליטה ובמתן הוראות.

4.3.2 סדר הפעולות לאחר גילוי חפץ חשוד

אלה הפעולות שיש לבצע מיד עם גילוי החפץ החשוד:

  1. אדם המזהה חפץ חשוד ירחיק את האנשים מקרבת החפץ, יישאר בקרבתו מאחורי מחסה, וישלח אדם נוסף להודיע להנהלת בית הספר.
  2. המזהה יסתייע באנשים נוספים לבידוד אזור החפץ חשוד.
  3. יש לפנות מיד את האזור שנתגלה בו החפץ החשוד, לבודדו ולהציב כמה מבוגרים שתפקידם למנוע התקרבות למטען.
  4. יש להודיע למשטרה על גילוי חפץ חשוד, על מיקומו ועל תיאורו (ככל האפשר).

משלב זה יש לפעול כדלקמן:

  1. מתן אזעקה, אות מוסכם (בהישמע האות יעמדו התלמידים במקומם בשקט, ויחכו להוראות)
  2. מתן הנחיה במערכת הכריזה לכל התלמידים להגיע לשטח הפינוי שיוגדר בהנחיה על ידי בעל תפקיד מהנהלת בית הספר
  3. הגעה עצמאית ומהירה של כל תלמיד/מורה לשטחי הפינוי שהוגדרו על ידי הנהלת בית הספר
  4. הפעלת צוותי הסורקים והסדרנים לאיתור תלמידים בחצר, בחדרי השירותים או בכיתות הצמודות לחפץ החשוד
  5. הגעת חבלן משטרה וטיפול בחפץ החשוד
  6. לאחר גמר הטיפול במטען על ידי חבלן המשטרה – עריכת סריקה יסודית בכל המוסד על ידי אנשי המשטרה במידת הצורך ולפי קביעת המשטרה, ורק לאחר הסריקה וקבלת אישור מהמשטרה כי המוסד נקי ממטענים – החזרת התלמידים לכיתותיהם (התנועה בחזרה לכיתה תבוצע במסגרות כיתתיות, תוך נקיטת כל אמצעי הבטיחות הנדרשים (כגון חציית כבישים במעבר חצייה)
  7. בדיקת הנוכחות של כל התלמידים בחזרה לכיתה.

לידיעה גם רכב בשנתון חדש יכול להיות חשוד (כנראה גנוב) במקרה ולרכב יש סימנים מחשידים כגון משקל עודף ,חוטים יוצאים ממנו, סימני פריצה, ריח גז או דלק מיד לדווח לכל הגורמים הרלוונטיים אבקש להעביר את התדרוך לסגל המורים ולתלמידים ולהעביר אליי דו”ח מסודר במייל או על דף מודפס וליצור איתי קשר בכדי לאסוף אותו.