החלה בניית התיכון החדשני בחריש

הפרויקט הוכר על ידי משרד החינוך כחדשני ופורץ דרך, ולראשונה בישראל יוקם מבנה תיכון ללא כיתות. המודל: למידה ממוקדת תלמיד. כל הפרטים בפנים

בשעה טובה: אחרי תקופת תכנון ארוכה ועבודה מאומצת החלה עיריית חריש בבניית התיכון החדש בצפון העיר. התיכון נבנה בהתאם למגמת החדשנות במערכת החינוך, ויכיל מרחבי למידה וחללים נוספים שיתפרשו על פני שלוש קומות, בשטח כולל של כ-10,000 מ”ר. הפרויקט הוכר על ידי משרד החינוך כחדשני ופורץ דרך, ולראשונה בישראל – יתוכנן מבנה תיכון ללא כיתות. את החלוקה המסורתית לכיתות ומסדרונות יחליף מודל המבוסס על קהילות למידה, המאפשרות עבודת צוות של מורים ויישום פרקטיקות של “למידה ממוקדת תלמיד”, כלומר – תפיסה ששמה את התלמיד במרכז.

התיכון הוא פרויקט הדגל של מגמת החדשנות החינוכית בחריש. הוא יוקם בצפון העיר, בשטח שבין הרחובות שהם, לשם ואודם. “לאחר דיונים רבים החלטנו לוותר על התכנון המקורי ולתכנן מחדש מבנה חדשני וייחודי שיאפשר לנו ליישם את מגמת החדשנות הפדגוגית שאנחנו מובילים במערכת החינוך העירונית”, מסביר ראש העיר יצחק קשת. “השקענו משאבים ומאמצים אדירים והוצאנו מתחת ידינו את תכנון המבנה הטוב ביותר לטובת תלמידי חריש. עלינו לקרקע ובניית התיכון בעיצומה”.

בתכנון התיכון הושקעה מחשבה רבה ותהליך התכנון לווה על ידי צוות של משרד החינוך במסלול של בתי ספר חדשניים ופורצי דרך. משמעות ההכרה בבית הספר כ”חדשני” היא קבלת תקציב ממשלתי גדול יותר לבניה והצטיידות, וגיבוי מלא מצד משרד החינוך לפדגוגיה ולתפיסה החינוכית הייחודית שמובילה עיריית חריש.

למידה מעשית ועצמאית

למבנה התלת קומתי ארבע זרועות היוצאות מחלל מרכזי משותף. בכל זרוע מתוכנן מרחב לקהילת למידה, הכולל מגוון חללים לפעילויות ושימושים שונים בהיקפים משתנים, לרבות חדרי מייקרס, חדרי סמינרים, מעבדות ועוד. בנוסף, מתוכנן אגף מנהלה בקומת הכניסה ופונקציות משותפות לשימוש כלל בית ספרי. קומת הקרקע מקושרת לשטחי החוץ ומאפשרת פעילות מגוונת בחצר שתוכננה בהתאמה. המטרה היא לייצר מגוון מאפשר של חללי פנים וחוץ, שבהם יוכלו התלמידים לבחור באופן הלמידה הרצוי להם, לחוות למידה מעשית ועצמאית, עשירה ומותאמת אישית.

בשל הטופוגרפיה (פני השטח) הייחודית הכניסה לבית הספר תהיה באמצעות גשר אל הקומה האמצעית. חלל המבואה מקושר באמצעות חללים דו קומתיים אל הקומה התחתונה ואל הקומה העליונה. בקומת הקרקע ממוקמת הקפיטריה – עם גישה ישירה לחצר מקורה מחד ולחצר פתוחה מאידך, עם אפשרות לקיום אירועים מרובי משתתפים. באותה קומה מתוכנן גם black box theater – חלל רב-תכליתי, המיועד לאפשר לימודי תיאטרון, מחול ומוסיקה, והפקות שבאמצעותם יוכלו תלמידים להתנסות גם בעיצוב תפאורות, תלבושות ועוד. התכנון המוצע מציג יציעים מתכנסים – כלומר, טריבונות הניתנות להזזה שמאפשרות לפנות את מרבית השטח לטובת כל פעילות, כך שהוא יותאם לקבוצות בגדלים משתנים ולכמות קהל קטנה או גדולה בהתאם לצורך.

מרחב פיתוח ויזמות

מרחבי הלמידה בקומת הקרקע ייהנו מגישה ישירה לשטחי חוץ מרוצפים ומקורים, שיוכלו לתפקד כהמשך ישיר לחלל המרכזי וכחלק בלתי נפרד מסביבת הלמידה. הקומות העליונות תוכננו באופן שמאפשר ניצול מקסימלי של השטח ויפעלו בהן מעבדות, יוצבו עמדות מחשב ויוקמו מרחבי עבודת חקר ולמידה באזורים המשותפים. בקומה העליונה, שבה מתוכננים ללמוד תלמידי י”א-י”ב, יוקמו מעבדות ומרחב פיתוח ויזמות, כמו גם טרקלין משותף המכיל אזורי ישיבה בלתי פורמליים למנוחה, מפגשים חברתיים ולמידה עצמאית.

תפיסות פדגוגיות חדשניות

את תכנון המבנה מובילה עיריית חריש יחד עם אדר’ רוני צימר דוקטורי מחברת EDI הבינלאומית בשיתוף חב’ א.ב מתכננים בע”מ הישראלית.

EDI נחשבת למובילה בחדשנות חינוכית בזירה העולמית ומובילה פרויקטים בכ-50 מדינות בעולם. הרעיון העומד בבסיס הפעילות של EDI הוא למנף את ההשקעה הכספית במבנה לטובת יצירת סביבה פיזית מאפשרת ומקדמת פדגוגיות המותאמות ללמידה במאה ה-21. העקרונות העומדים בבסיס התפיסה החינוכית הם:

  • למידה המאפשרת לכל תלמיד למצות את יכולותיו ותחומי העניין שלו לפי בחירתו האישית.
  • שיתוף פעולה בין מורים – עבודת צוות, הכשרה ופיתוח מקצועי, למידה רב-תחומית (מולטי דיסיפלינרית).
  • למידה מגוונת ועשירה בהתנסויות מעשיות ופיתוח כישורי למידה לצד יכולות חברתיות.
  • יצירת סביבה מאפשרת – כך שהעיצוב הפיזי של המבנה לא יגביל את הפעילות החינוכית המתנהלת בו.

לצד העיצוב הפיזי של המבנה, מעניקה EDI ליווי והכשרה מקצועית לצוותים החינוכיים. לבחינת תוצאות המהלך, הוגדרו מראש מדדי ההצלחה ואופיינו כלי מדידה והערכה שילוו את התהליך.

הדמיות התיכון החדשני - EDI
הדמיות התיכון החדשני - EDI