המרכז העירוני למחקר ופיתוח בחינוך מסכם שנה ראשונה

לפני שנה הקימה עיריית חריש את מרכז "סינפסה", שבשנתו הראשונה פיתח עבור חריש תוכנית חינוכית אסטרטגית עירונית. במסגרת התוכנית עוצבו מרחבי למידה חדשים, פותח מודל הערכה עירוני שאינו מתבסס על ציונים בלבד והתקיימו פרויקטים לקידום מקצועי של המורים.

עיצוב מרחבי למידה גמישים המאפשרים למידה אחרת, פיתוח מודל הערכה עירוני חלופי שלא מתבסס רק על ציונים אלא שם דגש על מיומנויות לחיים, קידום מקצועי של אנשי החינוך בעיר – אלה הם חלק מהתהליכים שקידם מרכז “סינפסה” בשנת פעילותו הראשונה.

לפני כשנה הקימה עיריית חריש את מרכז “סינפסה” המהווה גוף מחקר ופיתוח חינוך עירוני. המרכז פועל תחת אגף החינוך ובראשו עומדות אסנת אבידן וחגית הרן. המטרה של “סינפסה” היא לייצר למערכת החינוך העירונית תוכניות פעולה וחינוך אסטרטגיות ארוכות טווח, ולגבש את תפיסת החינוך העירונית.

אחד התוצרים המרכזיים של “סינפסה” השנה הוא גיבושה של תוכנית חינוך אסטרטגית עירונית מקיפה ומלאה. התוכנית מתמקדת ביצירת תהליכי למידה הממוקדים ביכולותיו ובתחומי העניין של כל ילד, הידוק הקשר בין ההורים לבין המחנכים, יצירת תהליכי שייכות וגיבוש הזהות, אחריות חברתית ועוד. במסגרת התוכנית, מערכת החינוך “תדבר בשפה אחת” מגיל הגן ועד התיכון ומול כל גורם חינוכי כדי להעניק מענה מדויק ואפקטיבי יותר לתלמידים.

ארבעה אלמנטים להצלחה

התוכנית האסטרטגית לחינוך בחריש בנויה על ארבעה אלמנטים. הראשון שבהם, הוא כאמור, “שפה חינוכית” משותפת לאורך כל שדרת החינוך בעיר הנקראת “דרך חריש”. האלמנט השני הוא קידום פדגוגיה ממוקדת לומד, שנועדה לאפשר לכל תלמידה ותלמיד לפתח את תחומי העניין שלהם ואת המקום האישי שלהם ולהגיע ללמידה מתוך סקרנות ומוטיבציה. “שמנו דגש השנה על עיצובי מרחבי למידה גמישים המתוכננים על ידי חברת EDI ומאפשרים למידה מגוונת ושיתופית”, מסבירות אבידן והרן. “המורים יקבלו את התנאים ליצור משימות ותכני לימוד המאפשרים לתלמידים לקחת אחריות על הלמידה, לבחור ולפתח מודעות עצמית ומיומנויות חשיבה. בשני בתי ספר, רונה רמון וכנפי רוח בנים, נפתחו השנה מרחבי למידה חדשניים שאת הלמידה בהם ליווינו יחד עם מכון שמיר לחינוך, ונדייק את המשך התהליך במטרה להשיג את המטרות שהצבנו”.

גם הציבור שותף

האלמנט השלישי הוא אחד החשובים בתוכנית האסטרטגית – מודל הערכה עירוני ראשוני מסוגו בארץ שאינו מבוסס רק על ציונים, ומפותח ביחד עם התושבים ועם מכון שמיר למחקר והערכה ומכללת תל חי. המטרה: אלטרנטיבה לשיטת ההערכה המסורתית, שבה התלמיד מקבל ציון מספרי שמעריך בעיקר את היכולת שלו לשלוף ידע. “בחריש אנו רוצים לקדם הערכה מצמיחה שגם הילד שותף לה ואינה מסתכמת בציון בלבד”, מסבירות הרן ואבידן.

העירייה יצאה לתהליך של שיתוף ציבור בעניין זה. התושבים שבחרו לקחת חלק בתהליך השתתפו במספר מפגשים, והצביעו על המיומנויות והערכים שעל פיהם לדעתם יש להעריך את בוגרי מערכת החינוך. בין הערכים שנבחרו: הערכה עצמית, למידה עצמאית, עבודת צוות, חשיבה יצירתית, מסוגלות עצמית ואהבת אדם. “לא ניתן ללמוד את המיומנויות החשובות האלה באמצעות מבחנים ועבודות, ולכן הבנו שיש להמשיך ולפעול לפתח כלי הערכה ומחוונים אחרים”, מסבירות הרן ואבידן. “בצורה הזו התלמידים משפרים את יכולות החשיבה שלהם, ובנוסף – התושבים הם גורם משמעותי המשפיע על החינוך בעיר”.

פיתוח מקצועי למורים

האלמנט הרביעי שמרכז סינפסה מפתח הוא למידה בקהילות עירוניות – פיתוח מקצועי קבוצתי של אנשי חינוך מתוך הבנה שלמידה משותפת מחברת בין האנשים. התשתית החינוכית השיתופית כוללת בתוכה מורים מכל מוסדות החינוך והמגזרים השונים בעיר, ומאפשרת הפרייה ולמידה הדדית על פי תחומי תוכן שונים. במסגרת פעולותיה של “סינפסה” בעניין זה הקימה העירייה השנה “קהילת חממה למורים חדשים” (בשיתוף בית-ברל), קהילת חלוץ עירוני לפיתוח מנהיגות חינוכית (בשיתוף המכון הדמוקרטי), קהילת מעצבי למידה לקידום תהליכי למידה ממוקדת לומד וקהילת מנהיגים חינוכיים בעיר (בשיתוף “דרך כפר”). “בזכות קבוצות ההעשרה המשותפות התלמידים זוכים במורים רעננים שקיבלו השראה וכלים ממורים אחרים”, מסבירות הרן ואבידן. “התלמיד נהנה ממורה בעל ידע, כלים ומתודות המאפשרים לו להתנסות בלמידה פעילה, שיתופיות ועוד”.

התועלת לתלמידי חריש

איך כל זה מקדם את התלמיד שמגיע לבית הספר בחריש? “ראשית, הילד ומשפחתו נהנים מעיר בעלת תפיסה חינוכית מגובשת אחת ששמה לה למטרה לראות ולקדם כל אחד מילדיה”, מסביר מנהל אגף החינוך בעירייה ישראל שלו, “כל הדמויות החינוכיות שהילד פוגש במשך כל שעות היום (מורים וגננות, מדריכי חוגים, ספורט ותנועות נוער) דוברים את ‘אותה שפה’ ומחוברים ביניהם. המענה שהילד מקבל מתואם ורציף. שנית, פיתוח מערכת החינוך העירונית מביא תועלת אפקטיבית של ממש לילדי חריש: הילדים מקבלים אפשרות לפתח כישורים ומיומנויות הנדרשים לעולם הגדול המשתנה ובכך משפרים את הסיכויים להצלחה בעתיד; הילדים זוכים למענה פרטני שמותאם לצרכיהם
ולכישוריהם; אנו מתמקדים בעידוד סקרנות ועניין בלמידה, ובכלים שיאפשרו לשפר בקרב התלמידים את יכולות החשיבה”.

במרכז סינפסה מציינים כי בשנת הלימודים תשפ”ב יורחבו תהליכי הפיתוח החינוכי על בסיס נתוני מחקרים ותצפיות שייאספו לאורך השנה. כמו כן, אנשי סינפסה ילוו את צוותי החינוך בבתי הספר בתהליכי יצירת זהות בית ספרית ובהטמעת האלמנטים שגובשו בתוכנית האסטרטגית החינוכית שהותוותה.

אחד התהליכים שקודמו השנה הוא קידום מקצועי של אנשי החינוך בעיר. צילומים - אסנת אבידן
אחד התהליכים שקודמו השנה הוא קידום מקצועי של אנשי החינוך בעיר. צילומים - אסנת אבידן