כך תסייעו לילדים להכיל את אסון האוטובוס

איך מתווכים לילדים ובני נוער את מה שאירע בתאונת האוטובוס הקשה? ואיך נזהה מתי כדאי לפנות לסיוע של גורמים מקצועיים? השירות הפסיכולוגי-חינוכי של העירייה מציע הדרכה ועצות

הורים יקרים,

ביום רביעי האחרון (29.9.21) אחר הצהריים חזרו חניכי תנועת נוער מטיול “מסע סוכות”. בדרכם חזרה הביתה קרתה תאונה קשה שבה נפגע האוטובוס, הנהג נהרג וילדים נזקקו לטיפול רפואי. חשוב לדבר עם הילדים על הנושא, לתווך להם את המידע באופן המותאם לגילם ובדרך שבה יוכלו להכיל אותו, וכן לצמצם את החשיפה למידע דרך המדיה (וואטסאפ, טלוויזיה, אתרי חדשות). חשוב לא להיבהל משאלות ולאפשר לשאול, לחקור ולהביע חששות.

הילדים נחשפו למידע מבוקר בבית הספר בשיחות שנערכו בכיתות. יחד עם זאת במהלך הסופ”ש ייתכן ויישאלו שאלות של הילדים.

להלן מספר דגשים לשיח עם הילדים:

  1. לספר רק את הידוע על האירוע בצורה אינפורמטיבית ורגועה, ללא תיאורים גרפיים, לענות על שאלות.
  2. מטרת השיח היא הפחתת המתח, מתן אפשרות לביטוי רגשי ומתן מסרים של תקווה. יש לאפשר לשאול שאלות, להביע חששות, לחבק.
  3. לכל אחד דרך שונה להתמודדות עם מצבים מלחיצים. צפוי שתהיינה תגובות לא פשוטות הכוללות לחץ, חוויה של חרדה, בכי, ויתכן גם רגרסיות.
    כל התגובות הללו הן נורמטיביות לשלב הזה ויכולות להימשך עד כחודש.
    יחד עם זאת יש לשים לב לתגובות קיצוניות שמתמשכות המצריכות התייחסות שונה ולהיעזר בגורמים מקצועיים בעת הצורך (בכי ללא הפסקה, רגרסיה שמחמירה ומתמשכת מעל מספר ימים, סיוטי לילה שלא פוסקים).
  4. יחד עם מתן הלגיטימציה לביטוי הרגשות והפחדים המלווים את האירוע והמאפשרים את העיבוד שלו, יש לשים דגש על חשיבות החזרה ההדרגתית לשגרה, חיזוק מסרים של תקווה, חוסן והתמודדות.

שאלות ותשובות שעשויים לעלות:

  • אילו מחשבות/ רגשות עוברים לכם בראש מאז ששמעתם על מה שקרה? לתת לגיטימציה לכל קשת הרגשות. גם צחוק וגם בכי הם תגובה לגיטימית.
  • מה אתם מרגישים עכשיו?
  • שאלות על מוות שעשויות לעלות – תפיסת המוות אצל ילדים מתפתחת לאורך השנים. חשוב לעזור להם לקבל מידע נכון אך מותאם. כשהמידע מוסתר או לא בהיר, ילדים נוטים להשלים את המידע החסר מדמיונם. אם עולות שאלות על מוות, חשוב לברר תחילה מה הילדים מבינים ואיך הם תופסים זאת. אפשר להסביר שזה נדיר ולחבר לניסיונות קודמים בהתמודדות עם אובדן.
  • חבירה לכוחות התמודדות – מה יכול לעזור לנו להתגבר? (אוזן קשבת, לשתף את ההורים והאחים, חיבוק, אמונה, תקווה, חלום, דמות משמעותית, עזרה מקצועית, נתינה לאחר, הסחות דעת, פעילות ועשייה).
  • מה עזר לנו בעבר?
  • ניתן לתת דוגמאות מעולם ההתמודדות של ההורים והמבוגרים המשמעותיים, להשתמש במשפטים בוני חוסן -קרה לנו משהו קשה אך ביחד נמצא את כוחות ההתמודדות כדי להתגבר.
  • שיתוף חברים ומבוגרים בכאב מסייע באופן ישיר בתהליך ההתמודדות. תמיד יש מי שמוכן להקשיב, לשמוע ולסייע.
  • וכמובן תמיכה בחברים שהיו בתאונה יכולה לעזור לתחושת המשמעות והחוויה שאני לא חסר אונים. לדוגמה, לכתוב מכתב או להביע את עצמכם באמצעות ציור לחברים.


אנו פה בשבילכם,

צוות השפ”ח של עיריית חריש

השירות הפסיכולוגי-חינוכי
השירות הפסיכולוגי-חינוכי