כ-120 הורים ואנשי חינוך מטביעים חותם על יעדי הלמידה בחריש

העירייה קיימה את כנס החינוך השני שבו הוצג המודל "הערכה מצמיחה". המשתתפים התנסו בכלים שפותחו וחוו למידה רלוונטית, מערבת ומשפיעה

אילו מיומנויות וכישורים צריכה מערכת החינוך בחריש לטפח בקרב תלמידים? כיצד נאפשר להם התנסויות המתאימות למציאות ולעולם המשתנה? ומה ייחשב להצלחה בלימודים? אלה השאלות שעומדות במרכז המהלך פורץ הדרך שמובילה עיריית חריש לשינוי פני ההוראה, הלמידה וההערכה בבתי הספר בעיר, יחד עם תושבים, אנשי חינוך ותלמידים. כ-120 הורים ואנשי חינוך השתתפו אתמול בשלב השני של המהלך.

לראשונה בישראל מקיימת רשות מקומית תהליך מתמשך בשיתוף התושבים לעיצוב יעדי הלמידה בבתי הספר. מהלך ייחודי זה מלווה על ידי צוות מקצועי מהמכללה האקדמית תל-חי ומכון “שמיר” למחקר. המהלך קיבל את השם “הערכה מצמיחה” מתוך תפיסה והבנה שהערכת מיומנויות היא “שם המשחק” בתחום החינוך, ושהערכה מתמשכת (שאינה רק מסכמת) יכולה להצמיח ולקדם את התלמידים יותר מאשר שיטת הציונים המסורתית והמוכרת.

השלב הראשון החל לפני כשנה, אז כ-150 תושבים ואנשי צוותי החינוך בעיר נענו לקריאת העירייה, והציגו את עמדותיהם לגבי המיומנויות הרצויות לבוגר מערכת החינוך בחריש. צוות מקצועי של “מכון שמיר” פיתח בעקבות המפגשים כלים לטיפוח הערכים והמיומנויות שנבחרו ונבנה מודל הערכה חדש ופורץ דרך – “הערכה מצמיחה”.

“רצון להשפיע”

נמצאו ארבע קטגוריות מרכזיות של מיומנויות שיש להקנות לתלמידים: מיומנויות למידה (למשל, לומד עצמאי, חקר וקבלת החלטות); כישורים חברתיים (למשל יכולת עבודה בצוות, פיתוח כושר הביטוי); היבטים תוך אישיים (למשל, תחושת מסוגלות עצמית, סקרנות ומוטיבציה); וערכים ובהם אחריות, שוויון, אהבת אדם, אמת, כנות ויושרה.

“במהלך השנה פותחו כלים לטיפוח מדד אחד מכל קטגוריה בקרב הילדים דרך תהליכי ההוראה והלמידה בבתי הספר. כמו כן פותחו מחווני הערכה על מנת שגם המורה וגם התלמיד יוכלו להעריך את ההתקדמות של הילד ויחד יוכלו להציב יעדים להתפתחות”, מסבירות אסנת אבידן ואורלי רמות מצוות “סינפסה” – מרכז מחקר ופיתוח עירוני ייחודי שהקימה העירייה באגף החינוך.

כלי ההערכה החדשים הוצגו בפני מנהלי בתי הספר שבימים אלו עוסקים בהטמעת המהלך בקרב צוותי החינוך ובהתאמה לייחודיות של כל בית ספר.

“זהו תהליך פורץ דרך המקדם משמעותית את החינוך בעיר ומיועד לקדם כל ילד”, מסביר ראש אגף החינוך, ישראל שלו “אני שמח שתושבים רבים בחרו לקחת חלק, להיות מעורבים ולהשפיע על יעדי הלמידה בחריש”.

“מודל הערכה מצמיחה בחריש מגיע מתוך ההבנה שלנו שנושא הערכת התלמיד הוא אחד החסמים המשמעותיים להתאמת המערכת לעולם המשתנה”, אומר ראש העיר יצחק קשת. “שינוי פני הלמידה וההערכה ישפר את חווית התלמיד ויסייע לו לפרוץ קדימה. חשוב לנו שמערכת החינוך שלנו תהיה כזו שרואה את הילדים. החיבור והשיח בין תושבים ואנשי חינוך הוא מפתח לקידום השינוי”.

כנס שני - הערכה מצמיחה
כנס שני - הערכה מצמיחה