תלמידים מחריש ישתתפו בתוכנית מצוינות בטכנודע

בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ב) ייצאו כל תלמידי כיתות א' וכל תלמידי החינוך המיוחד בכיתות א'-ו' לארבעה מפגשים בטכנודע. במקביל, נבחרות של תלמידים מצטיינים משכבות ד', ה', ז' ו-ח' ישתתפו בסדרה של 20 מפגשי מצוינות בתחומי הטכנולוגיה, החלל והרפואה

מעודדים מצוינות:

העירייה מוציאה לדרך תוכנית מצוינות טכנולוגית-מדעית חדשנית לתלמידי חריש בשנת הלימודים הקרובה (תשפ”ב) בתחומי הטכנולוגיה, החלל והרפואה. במסגרת התוכנית ייצאו תלמידים מחריש מכמה שכבות גיל לעשרות ימי לימודים בטכנודע בחדרה, במטרה לחשוף אותם לתחומי המדעים השונים ולעודד פיתוח מצוינות. במקביל, תטפח התוכנית קבוצת מצוינות נבחרת מקרב תלמידי חריש. חלק מהמפגשים ייערכו גם בחריש כחלק מהעמקת התחום הטכנולוגי בבתי הספר בעיר, ובמטרה ליצור עוגן מדעי-טכנולוגי עירוני.

מדובר בתוכנית רב-שנתית, שגובשה לאור העיקרון המרכזי של מערכת החינוך בחריש: למידה ממוקדת תלמיד. כלומר, תפיסה שמאפשרת לכל תלמיד למצות את יכולותיו ולעסוק בתחומי העניין שלו. התוכנית גובשה במשך חודשים ארוכים על ידי אנשי אגף החינוך בעירייה, אנשי מחוז חיפה במשרד החינוך, המפקחים היישוביים, מפקחת המצוינות של המחוז ואנשי הטכנודע במטרה למצוא את המתווה המתאים ביותר לתלמידי חריש בכלל, ולשכבת המצוינות בפרט. הבחירה בטכנודע התבססה על מספר שיקולים, ובהם: המקום מהווה כבר כעת אכסניה לימודית לקבוצת המחוננים של חריש; הטכנודע הוא אבן שואבת לתלמידי מדעים מכל רחבי הארץ; והוא נמצא בקרבת מקום יחסית לחריש. התוכנית מלווה באופן אישי על ידי מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך ד”ר סער הראל.

חשיפה לתחום המדעים

תוכנית המצוינות הטכנולוגית תפעל בשני רבדים מרכזיים. ברובד הראשון, רובד החשיפה, יתקיימו בטכנודע במהלך השנה ארבעה מפגשי חשיפה לתחום המדעים והטכנולוגיה לכל תלמידי כיתות א’. זאת מתוך הבנת החשיבות לחיבור הילד לעולם המדעי ולחומרי לימוד שאינם בתוכנית הלימודים כבר בגיל הצעיר. כמו כן, יתקיימו ארבעה מפגשי חשיפה במהלך השנה לכל תלמידי החינוך המיוחד בחריש בכיתות א’-ו’, מתוך מדיניות חינוכית של מתן תשומת לב מיוחדת להעשרת הלמידה של תלמידי החינוך המיוחד כשווים.

הרובד השני, רובד המצוינות, יכלול סדרה של 20 מפגשי העמקה לאורך שנת הלימודים תשפ”ב לנבחרת של תלמידים מצטיינים משכבות ד’-ה’ מכל בית ספר יסודי בעיר, ומשכבות ז’-ח’ מחטיבות הביניים (אתגרי העתיד והחטיבה החדשה), מהאולפנה ומהישיבה התיכונית. מכל כיתה ייבחרו 3 תלמידים שירכיבו נבחרת של 15-20 תלמידים מכל שכבה. התלמידים ייבחרו על ידי בתי הספר על פי קריטריונים ברורים שיגובשו, ובבסיסם הפגנת רצון משמעותי להיות חלק מהתוכנית, התמדה, התחייבות להגעה סדורה ועוד. 14 מהמפגשים יתקיימו בטכנודע ושישה מהם יתקיימו בבתי הספר בחריש. סדרת המפגשים תתמקד בנושאי מדע, רפואה וחלל, והתלמידים ייהנו מתוכנית מצוינות עירונית משמעותית ורצינית.

“תוכנית עשירה”

התוכנית כוללת רובד נוסף: הקניית כלים והכשרה למורים בבתי הספר בחריש שיהיו מובילי מדעים וטכנולוגיה בכיתות הרלוונטיות. המורים יקבלו מידע וליווי מקצועי שיאפשרו להם להוביל את התוכנית מול התלמידים בבית הספר, וגם מול אלה שלא יהיו חלק מתוכנית המפגשים. בכך יפותח התחום הטכנולוגי במערכת החינוך העירונית במישורים נוספים ויוקצו לכך עוד שעות הוראה, נוסף על התוכנית בטכנודע.

עלות התוכנית הכוללת נאמדת בכ-700 אלף שקל לשנה. הסכום הכולל בין היתר את הביקורים, ההסעות והשתלמות המורים, במימון העירייה ומשרד החינוך ובהשתתפות בתי הספר. הורי תלמידי הנבחרות ישתתפו בתשלום מסובסד שייקבע בהמשך. תוכנית המצוינות היא שלב ראשון בתוכנית ארוכת טווח גדולה ומקיפה יותר, שתכלול הקמת מרחב לימודי-מדעי בחריש שיקדם מצוינות ולימודים מדעיים.

“מדובר בתוכנית עשירה ומאוד לא שגרתית, שאין כמותה כמעט באף מערכת חינוך עירונית בארץ. נושאי המדע והטכנולוגיה הם תחומים מובילים בעולם והחשיפה הזו חשובה לתלמידים”, אומר ראש אגף החינוך בעירייה, ישראל שלו. “אנחנו שמים דגש על טיפוח תחום המצוינות בכל המישורים, כדי לתת לילדי העיר אפשרויות רבות להצליח ולהצטיין בתחומים מגוונים שבהם יביאו לידי ביטוי את היכולות שלהם. התוכנית תוצע לכל בתי הספר בעיר, מכל המגזרים, והם אלה שיבחרו אם להשתתף בה”.

תלמידות בפעילות בטכנודע. צילום- רמי זרנגר
תלמידות בפעילות בטכנודע. צילום- רמי זרנגר